Relatietips

Relatietip: wandel je relatie gezond.

Als we zouden starten met de vraag:
Ik loop ergens mee rond en ik heb er flink last van. Bij jou voel ik me veilig. Ik zou graag een half uurtje met je willen wandelen en mijn hart luchten.

Zou jij met mij gaan wandelen als ik het jou op deze manier zou
vragen?

Helaas gebruiken we vaker onderstaande zinnen:
-Dwingend: wij zouden meer moeten praten.
-Verwijtend: wij praten nooit meer.

Mijn partner zal na deze zinnen een muur optrekken. Maar omdat hij van mij houdt zal hij de televisie uit doen als ik daar om vraag en dan starten wij met een ongemakkelijke stilte.
Ik vind het dan altijd heel lastig om te beginnen met mijn probleem of mijn verlangens en hij vindt het lastig om los te laten waar hij mee bezig was.

Hieronder de voordelen van bovenstaande zin en van wandelend praten:

Screenshot_2015-10-11-19-44-55-1-Je stelt jezelf
kwetsbaar op in plaats van boos.
-Geen afleiding of vreemde oren als je
buiten bent.
-Je geeft vertrouwen in plaats van verwijten.
-Je gunt jezelf een goed gesprek. Je voelt je
geliefd en gehoord.
-Jouw partner gunt het jou om je hart te
luchten. Hij/zij voelt zich nodig.
-Wandelen is gezond.

Verspil geen tijd aan redenen om dit niet te doen, je hebt niks te verliezen.
——————————————————————————

Relatietips in relatie met jezelf en in relatie met jouw partner.

Zou jij luisteren naar iemand die geen waardering meer over jou uitspreekt. Zit jij in een moppermodus en probeer je door middel van mopperen je partner te sturen?

Praktische tip:IMG-20140228-WA0000
-Neem tijd en ruimte voor
jezelf.
-Wapen jezelf met pen en
papier.
-Noteer wat je leuk vindt aan jouw partner (schiet je nu even niks te binnen, neem
jezelf dit niet kwalijk want dat leid af. Graaf gewoon dieper: waar ben je verliefd op
geworden).
-Neem minimaal twee mooie eigenschappen in gedachten.
-Laat deze gedachte je voeden met blijdschap.
-Adem deze blijdschap in.
-Adem dankbaarheid uit.
-Doe dit minimaal 7 keer of zo vaak als jij het nodig hebt.

Wanneer heb je het nodig? Zodra je moppert. :-)

Als ik liefde en waardering voel dan ben ik bereid 10 stappen meer te zetten. Doe deze praktische stappen uit liefde voor jezelf en je partner. Je zult ontroerd raken als je voelt dat je partner naar hetzelfde heeft verlangt als jij. Durf jezelf kwetsbaar op te stellen.
———————————————————————————-

In relatie met jezelf.

De zin: “ik ben niet goed genoeg”, deed mij pas echt pijn toen ik mezelf voorstelde dat mijn dochter dat tegen zichzelf zou zeggen. Ik voelde verontwaardiging, boosheid, ontkenning maar ook het verdriet wat in deze zin zit.

Om jezelf te helpen deze zin nooit meer tegen jezelf te zeggen heb ik een praktische tip:

-Ga zitten en neem minimaal 30 minuten tijd voor jezelf. 20140728_144738
-Waar komt dat gevoel van niet goed genoeg zijn vandaan?
-Weet je nog wanneer dit gevoel is ontstaan?
-Maak contact met dat pijnlijke gevoel en neem hier echt de tijd voor. Dit is het moment om je pijn te voelen. Ik weet het dit doet echt pijn.

Mijn persoonlijke pijn met de zin; ik ben niet goed genoeg, is ontstaan tijdens de scheiding van mijn ouders. Ik dacht: mijn vader woont niet meer bij ons dus ik ben niet goed genoeg om bij te blijven.

Natuurlijk was ik niet reden van de scheiding maar ik was ook niet de reden om toch bij elkaar te blijven.

Ik geef dit voorbeeld om te laten voelen hoe diep geworteld jou verdriet kan zitten.

Graag geef ik je een handvat hoe je die pijn die je in je lichaam voelt in beweging kunt krijgen. Hoe je die kunt verzachten door liefde te voelen en te laten stromen. Energetisch werken:

-Denk aan iemand waar je veel liefde en respect voor voelt.
-Voel nu ook die liefde en respect.
-Adem dat goede en warme gevoel in.
-Adem dankbaarheid uit.
-Doe dit minimaal 7 keer maar doe het zo vaak als nodig.

Dit voorbeeld van energetisch werk is heel helend. Als wandelcoach en energetisch werker leer ik jou aan dit soort
“eenvoudige” stappen te zetten naar een goede relatie met jezelf.

Dus:
Stap 1: Voel de pijn, kijk ernaar en onderzoek waar dit vandaan komt.
Stap 2: Geef liefdevolle aandacht aan de pijn en laat het weer stromen.
————————————————————————————-